GODE VANER FRA SEPTEMBER

IMG_0943

Kan I mærke at efteråret er sat ind? Efteråret har ikke sommerens forførende varme nætter eller de velduftende briser af blomsterdufte, men efteråret har i mine øjne en charme for sig selv: ud over at naturens farver skifter til varme brunlige nuancer og morgnerne dufter friskt af den tunge dugs kølighed, er efteråret også en tid for forandring. Hvert år når efteråret sætter ind, begynder jeg at planlægge, hvordan jeg kan skabe hygge indenfor og passe ekstra godt på min krop – jeg synes ikke, at der er noget mere træls end at ligge syg og ikke kunne lave alle de sjove ting, jeg gerne vil nå – og hov nå ja, så er der jo også et speciale, som skal laves. Mindre detalje! 

Jeg har i september eksperimenteret med nogle nye og gamle vaner, som jeg er blevet så glad for, at jeg gerne ville dele dem med jer. Disse små hverdagsvaner giver mig lidt ekstra omsorg og hygge lige for tiden, hvilket er tiltrængt, når man misser toget en kold efterårsaften, efter en lang (og selvfølgelig meget medrivende og spændende) specialedag på studiet – *undertegnede sidder i dette øjeblik på en café med en varm Chai Latte, mens hun venter på at det næste tog kommer om en time*.

 

Ingefær-citron te om morgenen 

Dette er en vane, som jeg generelt vender tilbage til i de koldere måneder. De fleste morgener – eller om aften hvis der ikke er tid om morgen – laver jeg mig selv en kop ingefær-te med citron og honning. Min opskrift er meget simpel og består af et lille stykke afskåren ingefær, saften fra en halv citron, kogende vand og en måske lidt for stor skefuld honning. Jeg elsker smagsoplevelsen af ingefærens bitterhed blandet med citronens friske syrlighed, og min søde tand bliver tilfredsstillet af den blødhed og sødme som honningen giver. Den mængde ingefær som jeg bruger, giver nok ikke det største udslag på sundshedsskalaen, men den store dosis af fordøjelsesfremmende citron og honningens antiinflammatoriske egenskaber, får mig altid til at føle, at jeg har givet min krop et sundt vitaminindskud, som forhåbentlig vil få mig sund og rask igennem de næste kolde måneder i Danmark. Og lad os være ærlige, det er ret rart at starte morgenen med en kop varm te, mens man kigger ud på efterårstågen.

Aftenlæsning før sengetid

Det er vist alment kendt nu om dage, at det er en dårlig idé at sidde foran sin bærbar eller smartphone før man ligger sig til at sove om aftenen. Det blå lys fra de elektriske apparater hæmmer melatonin-udskillelsen, og derved den naturlige søvnfremkaldelse. I løbet af september er jeg begyndt at finde tilbage til en god vane med at læse, før jeg lægger mig til at sove i stedet for at se det næste afsnit af The Handmaidens Tale. Men jeg oplever, at når jeg ligger der i sengen med en god bog, varme uldsokker og duften fra mit fantastiske Jo Malone duftlys (jep, jeg har vist gjort mig selv lidt småafhængig) går jeg helt i zen-mode. Det bedste er, at jeg ofte også vågner op til nogle utrolig afslappende morgener, fordi roen fra aftenen før stadig sidder i kroppen.

Egentlig kan jeg mærke, at jeg i denne periode generelt har skruet op for mit læseniveau. For et par uger siden gik fanden i mig, og jeg fik en mani med at prøve at komme i bund med alle de mange ulæste blade og bøger, som jeg havde liggende derhjemme. I stedet for at se min vante you-tube video om morgen eller høre podcast, snupper jeg nu et tidsskrift (eller en bog) fra bunken, og jeg kan generelt nå at læse en artikel, mens jeg spiser min morgenmad, og selvfølgelig stadig have tid til at stirre lidt ud af vinduet med et krus te for en stund. I mine pause fra specialet smutter jeg ind på Engeroms bibliotek for at lave mig selv en kop te, og mens kedlen snurrer, snupper jeg Le France fra hylderne med blade, og påbegynder en af deres artikler. Bunkerne herhjemme bliver gradvist mindre, og mit hoved snurrer på den der behagelige måde – reading buzz – når man kan mærke, at der hver dag er en ny låge, der åbner sig mentalt: nye tanker, små input og inspirerende oplevelser. Nå men dette var et sidespor … dog håber jeg, at den her reading buzz bølge vil forsætte et stykke tid, for den gør mig altid meget mere produktiv og glad.

“A spoon full of sugar helps the medicin go down”

Som jeg kort omtalte i et tidligere opslag har sommeren budt på nogle personlige udfordringer, og jeg har haft svært ved at sove, spise og holde maden nede. Det har gjort mig meget mere opsat på, at sørge for at jeg får de vitaminer og mineraler, jeg har brug for. Jeg er derfor begyndt at tage D-vitamin og magnesium tilskud hver dag, og det er blevet et hyggeligt lille aftenritual for mig, som ligeledes gør, at jeg får husket at drikke noget mere vand. Magnesium tager jeg for det første for at hjælpe med at fremme en dybere, roligere søvn, og for det andet for at afhjælpe og forebygge træthed og udmattelse. D-vitamin hjælper med at fremme optagelsen af calsium og fosfor i kroppen, og det antydes flere steder at D-vitamin har en positiv indvirkning på immunforsvarets balance, kroppens energiniveau og ens humør – hvilket ikke er en dårlig cocktail når vintermørket nærmer sig.

Strikke

Jeg har i længere tid godt kunne tænke mig at lære at strikke. Min mor er utrolig dygtig til håndarbejde, og jeg har nydt rigtig godt af i min barndom, at hun kunne strikke utrolig flotte sweatere, dekorative vanter og varme sokker. Jeg vil gerne kunne gøre det samme for mig selv og for mine børn (den dag det kommer på tale – et stykke frem i fremtiden). Jeg ved med mig selv, at når jeg skal lære noget, om det er en ny vane eller en ny egenskab, er jeg nødt til at være konsekvent. Det er nødt at være noget, som jeg skal gøre hver dag, ellers “glemmer” jeg at sætte tid af til det. Korte konsekvente sekvenser virker rigtig godt for mig,  jeg har derfor gjort det til en vane at strikke mindst et kvarter hver dag, og ofte i toget på vej til universitet om morgenen. Det gode ved strikningen er, at jeg kan gå helt ind i mig selv og bare koncentrere mig om den ene ting at få garn, pinde og masker til at gå op i en højere enhed. Der findes intet andet i verden, når jeg sidder der helt fordybet i perlestrik.

Taknemmelighed

Hver aften inden jeg lægger mig til at sove, noterer jeg tre ting, som jeg er taknemmelig for ved den dag, der er gået. Det kan være taknemmelighed over at have fået en ny oplevelse, som jeg har set frem til, eller en af de løbeture hvor hjertet banker hårdt og euforisk efter, eller det kan være taknemmelighed over det grineflip, jeg fik i frokostpausen. Jeg noterer disse ting, og hvorfor de var specielle, for at hjælpe mig selv med at værdsætte og huske på de gode ting (jeg noterer også oplevelser som gjorde ondt, hvis de lærte mig noget værdigfuldt og godt). De små ting som gør os glade, oplevelser hvor vi trives, kan blive så hurtigt glemt, når hverdagen jager med én, eller vi møder modstand. Ved at notere hvad jeg har været taknemmelig for i løbet af dagen,  føler jeg, at jeg bliver lidt mere bevidst om at nyde de flygtige små øjeblikke, og jeg prøver at holde fast i deres skønhed og fornemmelse ved at skrive dem ned, og derved genopleve dem hver gang jeg genlæser dem, og det ansporer mig til at skabe flere af dem.

 

Kommentarer

kommentarer